Mind-Walk Droommeditatie

Tijdens onze Mind-Walk trainingen maken we gebruik van verschillende wandeltechnieken met invloeden uit Yoga, Mindfulness, Tai-Chi, Meditatie enz…

Elke Mind-Walk training heeft ook een ander thema met aangepaste oefeningen en meditaties die bij dit thema horen.

In deze video laat ik je kennis maken met één van de vele meditaties, een korte Mind-Walk Dromenmeditatie. Dit is een cadeautje van mij voor jou.

Je kan deze meditatie zelf meedoen in de natuur of gewoon bij je thuis als je dit wil.

Geniet ervan! ❤

Hoe een zaadje planten…..

Tijdens mijn wandeling deze morgen zag ik een mooie tamme kastanjeboom staan. Mijn aandacht werd getrokken naar de takken die vol hingen met tamme kastanjes. Deze vruchten zijn in volle groei om in de herfst als ze rijp zijn van de boom los te laten.

Een mooi voorbeeld van de wet van incubatie.

In de natuur verloopt alles volgens schema. Elke zaadje, elke vrucht, alles wat groeit en bloeit heeft een incubatietijd nodig.

De boom gaat zijn vruchten niet laten vallen voor ze rijp zijn. Het rijpen heeft echter tijd nodig. De natuur doet niks zonder doel.

Ook voor een menselijk zaadje is dit zo

Het duurt negen maanden voor het zaadje een baby is geworden, volgroeid is en ter wereld kan komen.Een bloem, groenten, fruit, een bacterie, allemaal hebben ze tijd nodig om tot bloei te komen en te groeien.

Wij mensen kunnen nog iets leren van de natuur en er een voorbeeld aan nemen. Als wij iets in onze gedachten hebben, een droom bv dan willen we dat deze gedachte, deze droom zo snel mogelijk uitkomt. Liever gisteren dan morgen.

Je kan deze gedachte, deze droom ook zien als een zaadje dat je plant. Dit zaadje heeft ook een bepaalde tijd nodig om te groeien en te bloeien.

Stel dat je:

In de herfst bloembollen hebt geplant, of gras hebt gezaaid of in de lente aardappelen hebt geplant, dan ga je die na één dag of na één week ook niet weer gaan opgraven om te kijken of er iets groeit. Je hebt er het volste vertrouwen in dat het gaat groeien en dat je na een paar maanden of een volgend seizoen er de vruchten kan van plukken.

Maar als het over onze gedachten, onze dromen en onze doelen gaat dan hebben we geen geduld. We willen dat dit zo vlug mogelijk uitkomt. En zien we na een tijdje nog niks dan geven we het op, we stoppen met onze zaadjes aandacht en liefde te geven en ze sterven een stille dood.

In feite kan het bij ons ook zo makkelijk gaan, net zoals in de natuur. We kunnen onze zaadjes, onze dromen ook planten in onze gedachten.

Wat het ook is wat jij nog wil bereiken, wat je nog wil doen? Plant dit zaadje en geef het vervolgens de volle aandacht en liefde die het nodig heeft om te groeien. Heb er het volste vertrouwen in dat je zaadje zal groeien.

Ook als je nog niets ziet veranderen, blijf er aan werken, blijf het de aandacht en liefde geven die het nodig heeft en blijf er in geloven dat het allemaal goed komt. Geef de hoop niet op.

Op een dag gaat dit zaadje ook uitgroeien tot een prachtige boom die stevig verankerd is in de grond en zijn weg vinden naar het licht. Alles begint met aandacht, liefde en vertrouwen in de oneindigheid.

Tamme kastanje

Liefs

Gerda

5 belangrijke voordelen van Mindfulness

1. Het vermindert stress

Dit is misschien wel het meest bekende voordeel van Mindfulness, en tegelijkertijd de reden dtn steeds meer mensen geïnteresseerd raken in Mindfulness.

Onderzoek heeft aangetoond dat je je door het beoefenen van Mindfulness minder gestresst voelt, maar dat het ook gerelateerd is aan een afname van de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol in je lichaam.

2. Het helpt je om betere keuzes te maken

Door Mindfulness leer je jezelf beter kennen. Je neemt als het ware een stapje terug van de rondrazende gedachten in je hoofd, waardoor je objectiever naar je eigen leven en situatie kunt kijken. Hierdoor maak je vanzelfsprekend betere keuzes in het leven, waarvan je uiteindelijk gelukkiger wordt.

3. Het helpt je om beter te slapen

Veel mensen hebben tegenwoordig problemen met slapen. Of ze slapen te kort, of de kwaliteit van de nachtrust is niet goed. We krijgen de hele dag door zo ontzettend veel prikkels door allerlei technologie. Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat we vandaag de dag op één dag evenveel prikkels krijgen als iemand in de middeleeuwen in zijn hele leven (!).

Onze hersenen zijn eigenlijk nog niet klaar voor al deze impulsen. Hierdoor hebben we moeite met het verwerken ervan, ook op het moment dat we naar bed gaan. Je gedachten blijven dus maar door ratelen.

Als je goed naar je gedachten luistert als je in bed ligt hoor je vaak iets als dit:

“Wat heb ik mezelf voor schut gezet tijdens die presentatie….Wat zal ik morgen gaan eten?….Oeh, pijn in mijn linker kuit….Ik zou echt meer moeten sporten…Waar ga ik de tijd vandaan halen?….Ik heb het echt druk, het gaat me nooit lukken om die deadline op tijd te halen…Zou m’n baas mijn werk wel waarderen?…etc….etc…etc…

Studies hebben aangetoond dat mensen die meer Mindful zijn, zich minder laten beïnvloeden door deze impulsen en dus beter in slaap kunnen komen.

4. Het maakt de kans op mentale aandoeningen kleiner

Het is bewezen dat door Mindfulness en meditatie de structuur van je hersenen verandert. Niet na één keer natuurlijk, maar bij consequente beoefening. Dit heeft te maken met de neuroplasticiteit van je brein.

Hierdoor zijn je hersenen minder vatbaar voor mentale aandoeningen zoals angststoornissen, geheugenverlies en depressie.

5. Betere focus

Uit ander wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die Mindfulness beoefenen, beter in staat zijn zich te focussen en zich minder laten afleiden.

Dit komt onder andere doordat je niet aan het multitasken bent. Multitasken is een ‘killer’ voor Mindfulness. Je bent met 101 dingen tegelijk bezig, zonder een taak echt goede aandacht te geven.

Toch zijn dit allemaal slechts ‘bijwerkingen’ van het beoefenen van Mindfulness. Het enige echte doel van Mindfulness is een gelukkig leven zonder te lijden.

Mindfulness helpt ons om de obstakels, die tussen ons en ‘gelukkig zijn’ in staan, af te breken.

Liefs

Gerda

(Bron: Happy with Yoga)

Hoe dankbaar ben jij?

Deze morgen las ik een Facebook post van een collega/coach met de volgende vraag:

“𝑾𝒂𝒂𝒓 𝒃𝒆𝒏 𝒋𝒊𝒋 𝒗𝒂𝒏𝒅𝒂𝒂𝒈 𝒅𝒂𝒏𝒌𝒃𝒂𝒂𝒓 𝒗𝒐𝒐𝒓?” 🙏

Het was nog vroeg in de morgen en er waren al heel wat dingen, grote maar ook kleine, waar ik, zoals iedere morgen dankbaar voor was. 🙏🤗

Ik heb deze morgen voor de 1ste keer dit jaar een wandeling van 21 km gedaan. Ik ben zo dankbaar dat ik deze stappen heb gezet en dat ik weer heel mooie plekjes heb ontdekt in de natuur.

Zoals je kan zien in de video was het er gewoonweg prachtig. 🌳👣🌼🍀


Ik start iedere dag met dankbaarheid.

🙏 Dankbaar dat ik goed heb geslapen in een warm bed.
🙏 Voor de nieuwe dag vol met nieuwe kansen.
🙏 Voor de levensenergie die door mij heen stroomt, enz….

🙏 En ik sluit ook mijn dag af met dankbaarheid. Voor ik ga slapen ben ik dankbaar voor alles wat de voorbije dag mij heeft gebracht. Dit geeft mij een goed gevoel en zorgt ervoor dat ik een goede nachtrust heb.

Nu mijn vraag aan jou

𝑾𝒂𝒂𝒓 𝒃𝒆𝙣 𝒋𝒊𝒋 𝙫𝙖𝙣𝙙𝙖𝙖𝙜 𝒅𝒂𝒏𝒌𝒃𝒂𝒂𝒓 𝒗𝒐𝒐𝒓?

Ben jij überhaupt dankbaar? Dankbaar voor wie je bent? Voor wat je hebt? Dankbaar voor dit leven?
Of heb jij de voorbije week voornamelijk gedacht aan wat er niet goed gaat in je leven? Denk daar eens goed over na. Hoe dankbaar ben jij?

Wil jij graag ontdekken hoe je dankbaarheid in je dagelijkse leven kan toepassen?
Ga dan een keer mee op één van de verschillende Mind Walk sessies.
Meer info: Klik HIER

𝘿𝙖𝙣𝙠𝙗𝙖𝙖𝙧 𝙯𝙞𝙟𝙣 𝙢𝙖𝙖𝙠𝙩 𝙟𝙚 𝙜𝙚𝙡𝙪𝙠𝙠𝙞𝙜. 𝙃𝙤𝙚 𝙙𝙖𝙣𝙠𝙗𝙖𝙖𝙧𝙙𝙚𝙧 𝙟𝙚 𝙗𝙚𝙣𝙩 𝙝𝙤𝙚 𝙢𝙤𝙤𝙞𝙚𝙧 𝙚𝙣 𝙜𝙚𝙡𝙪𝙠𝙠𝙞𝙜𝙚𝙧 𝙟𝙚 𝙡𝙚𝙫𝙚𝙣 𝙬𝙤𝙧𝙙𝙩.

Ik ben Gerda, Mind Walk Trainer, Wandelcoach en Yoga instructeur. 
Ik begeleid jou in de trainingen/coaching naar meer balans, tussen je lichaam en geest, en dit alles in de natuur.  Daarnaast kan je bij mij ook nog terecht voor een verkwikkende voetreflexmassage.

Meer info vind je verder op mijn website onder de tab Menu.

Alle begin is moeilijk!

Als we iets willen doen en dit lukt niet onmiddellijk dan zeggen we heel vaak “Dat is veel te moeilijk” of “Dat kan ik niet” of “Dat is niet mogelijk.”

Herkenbaar? Zeg jij dit ook vaak of ken je mensen die dit vaak zeggen?

Nochtans is er een spreekwoord dat zegt: “Alle begin is moeilijk, maar als je er eenmaal uit bent gaat het een stuk beter.”

Ik weet nog heel goed in mijn jeugdjaren als iemand van de kinderen zei: “ik kanne da nie” gaf ons mama altijd als antwoord: “loat de kanne stoan en pakt de lieere.” (dit is een dialect voor “Laat de kan staan en neem de ladder”)
Dit was om aan te geven, dat iets wat moeilijk was, we het toch konden leren.

We kunnen ook hier weer de natuur als voorbeeld nemen en er veel van leren.
In de natuur is niks moeilijk, daar is alles mogelijk. De natuur weet dat ze in de herfst alles mag loslaten, omdat ze weet dat ze in de lente opnieuw mag openbloeien en alles mag vernieuwen. Ze heeft er het volste vertrouwen in dat het allemaal weer goed komt.

Kijk maar een keer naar de video hierboven.

De bomen die je er ziet zijn als jonge boompjes geplant naast een afsluiting. Deze zijn na verloop van tijd heel waarschijnlijk door de afsluiting gaan groeien. De stam werd te dik voor het gat in de afsluiting, maar de boom zal zich niet afgevraagd hebben. “Ik heb een probleem. Hoe kan ik nu verder groeien. Dit is veel te moeilijk voor mij.” of “Ik kan dit niet, ik zal opgeven en stoppen met groeien?

Niks daarvan, de boom is gestaag blijven verder groeien en heeft de afsluiting weten te omhelzen en te overwinnen. Zoals je kan zien zijn de bomen helemaal rond de afsluiting gaan groeien.

Je ziet ook wel dat dit waarschijnlijk niet zo een makkelijke opgave was. Er zijn ter hoogte van het traliewerk heel wat littekens te zien in de stam van de boom.

Dit zal ook niet van de ene op de andere dag gebeurt zijn, op een maand of op een jaar. Daar zijn ook een aantal jaren over gegaan om te zijn waar ze nu zijn. Dit is toch fantastisch als je dit ziet dat de natuur alle problemen of moeilijkheden weet te overwinnen.

En zo vind je nog meer voorbeelden in de natuur. Deze wijzen er op dat niks te moeilijk is of onmogelijk is.

Als je het maar hard genoeg wilt dan is alles mogelijk.

Wat vond jij de eerste keer moeilijk om te leren of te doen?

Lieve Mind Walk groet,

Gerda

Ik ben Gerda, Mind Walk Trainer, Wandelcoach en Yoga instructeur.
Ik begeleid jou in de trainingen/coaching naar meer balans, tussen je lichaam en geest, en dit alles in de natuur.  Daarnaast kan je bij mij ook nog terecht voor een verkwikkende voetreflexmassage.

Meer info vind je verder op mijn website onder de tab Menu.